فائزون|۲۸ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10146 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۲۰

تاریخ شمسی

28 خرداد 1366

تاریخ قمری

21 شوال 1407

تاریخ میلادی

18 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- آخرین جلسه هماهنگی برای اجرای عملیات نصر4 با شرکت رحیم صفوی، مسئولان قرارگاه نجف و فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده. ابهام در موفقیت عملیات در صورت اجرای آن در دو مرحله و بحث درباره آن. موکول شدن تاریخ اجرای عملیات از 3/29 به 1366/3/30.

- ادامه‌ی عملیات فتح6 در استان اربیل و انهدام پادگان آموزشی قصر. کمین نیروهای خودی در جاده‌ی دیانا - مرگه‌سور. عملیات اتحادیه میهنی کردستان در منطقه شقلاوه در استان اربیل عراق. تصرف یک پایگاه و اسیر گرفتن 6 تن از نیروهای عراقی.

- حمله هوایی نیروهای خودی به مواضع دشمن در منطقه عمومی میمک.

- ادعای نماینده‌ی عراق در سازمان ملل مبنی‌بر اقدام ایران در گلوله‏‌باران بصره، ابوالخصیب و القرنه.

- نیروهای سپاه، عملیات حزب دمکرات کردستان ایران و سازمان مجاهدین خلق در مناطق اورامانات و ثلاث باباجانی را سرکوب کردند. هفت تن از نیروهای مهاجم کشته و 3 تن به اسارت در آمدند. از نیروهای خودی نیز 4 تن شهید و سه تن مفقود شدند.

- تغییر استراتژی نظامی سازمان مجاهدین خلق از عملیات چریکی به یک ارتش منظم کلاسیک، تحت عنوان ارتش ملی رهایی‌بخش. مقاله ایندیپندنت درباره‌ی علت این تغییر استراتژی و چشم‌‏انداز آن در فعالیت‏‌های آتی سازمان.

- آقای هاشمی رفسنجانی ادعای امریکا درباره تأمین آزادی رفت ‏وآمد کشتی‏‌ها در خلیج‌‏فارس را رد کرد: هدف امریکا ایجاد تنش در منطقه است؛ راه تأمین امنیت خلیج‌‏فارس جلوگیری از شرارت عراق در خلیج57 ‏فارس است؛ به‏‌نظر می‌رسد روس‏‌ها با کناره‏‌گیری از برنامه اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی راه‏‌حل عاقلانه‏ای انتخاب کرده‏‌اند. گزارش اشپیگل درباره عقیده تهران در مورد جمهوری‌های شوروی.

- گفتار رادیو صوت‌‏الجماهیر درباره‌ی مناسبات اقتصادی و سیاسی شوروی و عراق: اجلاس آینده کمیته‌ی همکاری عراق و شوروی می‌‏تواند گام مثبتی در تحکیم همکاری دو کشور باشد. بی.بی.سی: رهبران عراق به گرایش روس‏‌ها به سمت ایران شدیداً حساس هستند.

- گزارش گاردین از تماس ایران با جامعه اروپا برای اقدام میانجی‏‌گرانه و برقراری یک صلح اروپایی.

- هم‏زمان با جدی‌‏ترشدن طرح دخالت نظامی امریکا در خلیج‌‏فارس، روزنامه واشنگتن‏پست از مین‏‌گذاری گذرگاه‏‌های اصلی آبی منتهی به بندر نفتی الاحمدی کویت خبر داد. لویدز: ما نمی‌‏توانیم خبر واشنگتن پست را تأیید کنیم. سخن‏گوی کاخ سفید: این مین‌‏ها دردسر دهنده هستند؛ ما برای اقدام در این‌‏باره در حال بررسی هستیم. یونایتدپرس: به کارشناسان خنثی‌‏سازی مین امریکا دستور داده شده است به کویت بروند.

- گزارش چهار نشریه امریکایی درباره ورود امریکا به مناقشه خلیج‌فارس: نشریه دندی هرالد: امریکا در خلیج‌‏فارس قدم در راه پرخطری گذاشته و به سوی رویارویی نظامی با ایران پیش می‌‏رود که عواقب آن خطرناک است. بوستون کلوپ: دولت ریگان در مسیری است که علاوه بر خطرات جانی برای امریکایی‌‏ها، امید اندکی را برای یک راه‏‌حل نهایی نوید می‏‌دهد. شیکاگو تریبون: قدرت نظامی و اقتصادی امریکا برترین است و مخالفان حضور نظامی امریکا در خلیج‏‌فارس ترسو و انزوا طلب هستند. کریستین ساینس مانیتور: افزایش ناوگان امریکایی در خلیج‌‏فارس، اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی، دور کردن سوریه از ایران و فشارهای سیاسی شورای امنیت به ایران از جمله راه‌‏های پایان جنگ است.

- سفر وزیر سپاه‌پاسداران، محسن رفیق‌دوست، به سوریه و دیدار با فاروق الشرع وزیرخارجه سوریه و شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی. رفیق‌دوست در پاسخ به سؤالی درباره تحولات خلیج‌فارس گفت: در صورتی که آنها جنگ نفت‌کش‌ها را مجدداً در خلیج‌فارس آغاز کنند، برای ما ابرقدرت و غیر ابرقدرت تفاوتی نمی‌کند.

- عدم استقبال از آخوندزاده در صورت شرکت در میهمانی سالیانه وزیرخارجه انگلیس، به‌رغم دعوت قبلی از ایشان. دیدار کاردار ایران در لندن با مقامات وزارت خارجه انگلیس. سخن‏گوی وزارت خارجه انگلیس: آخوندزاده حرفی برای گفتن نداشت. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازتاب آخرین تحولات سیاسی ایران و انگلیس در رسانه‌‏های جمعی انگلستان. سردبیر امور دیپلماتیک تلویزیونی بی.بی.سی: کاهش روابط سیاسی با ایران به نفوذ انگلیس در جهان کمک نمی‏‌کند. تلویزیون ان.تی.ان: هیچ‏کدام از دو کشور واقعاً نمی‏‌خواهند قطع رابطه کنند. کیهان: آگاهان سیاسی معتقدند اخراج و فراخوانی‏‌های پی‏‌درپی دیپلمات‏‌ها احتمال قطع کامل روابط دو کشور را افزایش داده است.

- مدیرعامل جمعیت هلال احمر از آزاد شدن یک جانبه‌ی 100 اسیر عراقی معلول خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ادعای روزنامه تایمز: ایران هر ماه 250 میلیون دلار اسلحه می‏‌خرد. اعلام اسامی 24 کشور به عنوان فروشندگان سلاح به ایران. رادیو ندای اسلام: صندوق پول عربی وامی به مبلغ 71/7 میلیون دلار در اختیار عراق قرار خواهد داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال